معاون برق و انرژی وزیر نیرو از آغاز برنامههای مدیریت مصرف برق در کشور خبر داد و گفت: 31 مورد از 140 اقدام برنامهریزی شده برای گذر از پیک مصرف تابستان سالجاری به اقدامات بخش مدیریت مصرف و تقاضا و 13 مورد به اقدامات ستادی و همکاری مربوط میشود؛ به طورکلی 44 برنامه در ارتباط با مدیریت مصرف پیشبینی شده که مسئولیت مستقیم آن با فعالان روابط عمومی صنعت برق کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، "همايون حایری" در جلسه هماندیشی مدیرانعامل و مدیران روابطعمومی صنعت برق کشور با موضوع «گذر موفق از پیک تابستان 1402» که با حضور مشاور وزیر و مديركل دفتر روابط عمومی و اطلاعرساني وزارت نیرو، مدیران عامل شرکتهای توانیر، برق حرارتی، سخنگوی صنعت برق کشور و ارتباط ویدئوکنفرانسی مدیران روابط عمومی صنعت برق برگزار شد، امروز را نقطه شروع برنامههای مدیریت مصرف از نگاه و دیدگاه روابط عمومی عنوان کرد.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه مدیریت مصرف از دیدگاه روابط عمومی بیشترین بهره را به همراه خواهد داشت، افزود: میزان بهرهوری یک اقدام مدیریت مصرفی از دیدگاه روابط عمومی برابر با 100 اقدام دیگر میتواند خروجی و نتیجه مثبت و ارزشمند به همراه داشته باشد.
وی با تاکید بر اهمیت مشارکت فعالانه بخش تولید در حوزه مدیریت مصرف، ادامه داد: به واسطه این امر، همکاران روابط عمومی سختی کار در بخش تولید را به استحضار عموم مردم میرسانند، ضمن اینکه تحقق این امر با نگاه جمعی و یکپارچهسازی موضوعات پیشروی روابط عمومی در بخش تولید همراه خواهد شد.
حایری با قدردانی از پیشبرد 100 اقدام توسط روابط عمومیهای صنعت برق در سال گذشته، اظهار کرد: پیشبرد این اقدامات با بازخورد و نتایج خوبی در حوزههای مختلف از جمله پیکسایی برق و مدیریت مصرف انرژی همراه شده است.
وی با ابراز خرسندی از منفی شدن شاخص رشد مصرف خانگی برق در سال 1401، اضافه کرد: توفیقهای حاصل شده در مدیریت مصرف انرژی، بیانگر این امر است که اقدامات صورت گرفته در سال گذشته موثر و مثمرثمر واقع شده؛ این اقدامات در حوزههایی چون فرهنگسازی و ارتباط با مردم و نیز بهرهمندی از سیستمهای تشویقی خلاصه شده بود.
1000 مگاوات نیروگاه مجازی در بخش مصرف کشور
حایری با تاکید بر اهمیت پیشبرد اقدامات در حوزه مدیریت مصرف، یادآور شد: چنانچه در بخش مصرف 1000 مگاوات صرفهجویی صورت گیرد، معادل بیش از 1500 مگاوات نیروگاه در بخش تولید صرفهجویی میشود، در این بین سوختی که در نیروگاهها مصرف میشود، هزینههای شبکههای انتقال برق از سمت تولید به مصرف، تجهیزات شبکههای انتقال، شبکههای فوق توزیع و غیره جایگاه ویژه خود را دارند؛ به عبارت دیگر 1000 مگاوات نیروگاه مجازی در بخش مصرف بدون مصرف سوخت و هزینههای جاری میتواند با ارزش افزوده ویژهای همراه باشد.
وی اقدامات مدیریت مصرف را به دو نوع "استاتیک" و "دینامیک" تقسیم کرد و افزود: اقدامات مدیریت مصرف استاتیک ناظر بر بهینهسازی تجهیزات مصرفی است، اما اقدامات مدیریت مصرف دینامیک ناظر بر بهینهسازی رفتار مصرفی است.
لزوم کاهش 30 هزار مگاواتی مصارف سیستمهای سرمایشی در اوج مصرف تابستان
وی تاکید کرد: باید 30 هزار مگاوات مصارف سیستمهای سرمایشی در زمان اوج بار مصرف تابستان امسال، از طریق اقدامات استاتیکی و نیز دینامیکی مدیریت مصرف کاهش یابد.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو آگاهسازی، اطلاعرسانی، فرهنگسازی، آموزش، تعامل با مردم را از جمله اقدامات دینامیکی عنوان کرد که توسط روابط عمومیهای صنعت برق انجام میشود.
وی با بیان اینکه برای گذر از پیک مصرف تابستان سالجاری، 140 اقدام برنامهریزی شده است، گفت: 31 مورد از این 140 برنامه را اقدامات بخش مدیریت مصرف و تقاضا و 13 مورد را اقدامات ستادی و همکاری تشکیل میدهد؛ به طورکلی 44 برنامه در ارتباط با مدیریت مصرف پیشبینی شده که مسئولیت آن با فعالان روابط عمومی صنعت برق کشور است.
حایری با تاکید بر اینکه باید از تجربیات موفق سال گذشته برای عبور از پیک تابستان 1402 بهرهمند شویم، اظهار کرد: در این باره مصوباتی در حوزه بالادستی صادر میشود که باید با دقت کامل پیگیری شوند، از جمله میتوان به کنترل وضعیت مصارف ساختمانهای اداری و سیستمهای سرمایشی و روشنایی این ساختمانها اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: روابط عمومیها در همین راستا در پیادهسازی قانون مانعزدایی نقش مهمی دارند و لازم است با دقت و حساسیت بیشتری در این باره فعالیت کنند.